podcast werkgedoe.

Werkgedoe is dé podcast over alles wat schuurt, stoort en stiekem ook grappig is op de werkvloer. Werkgedoe-experts Roos Anemaet, Jan Korver en Tamara de Jong praten samen met host Jeremy Bal over herkenbaar gedoe dat je niet in je functieomschrijving terugvindt – maar dat wel je hele dag kan bepalen. Met humor, ervaring en een frisse blik.

We herkennen het vast allemaal. Werken kan geweldig zijn, maar ook frustrerend. Geroddel, die negatieve collega, die manier hoe je leidinggevende tegen je praat, de vage besluiten van het management, het samenwerken tussen afdelingen, de onophoudelijke werkdruk, geen antwoord op iets krijgen, afspraken niet nakomen, zo zijn er nog genoeg dingen te bedenken. Tuurlijk je kunt 't negeren, maar kan er zo nu en dan ook flink last van hebben. Wat doe je ertegen? Daar gaan we het over hebben!

Podcast Afleveringen

1. Help, een voorstelrondje!

Waarom zijn voorstelrondjes vaak ongemakkelijk? En hoe komt het dat we bij werkoverleggen vooral bezig zijn met wat we zelf moeten zeggen, in plaats van écht te luisteren? In deze eerste aflevering bespreken Jeremy, Roos, Jan en Tamara waarom werkgedoe zo hardnekkig is én hoe je er anders mee om kunt gaan. Over de kracht van sfeer, de kunst van een compliment en hoe een simpele “hoe ben je opgestaan?” al het verschil kan maken.

Luister deze aflevering

2. Teamsessie: check. Verandering: ho maar!

Ondanks dat veel werknemers hun werk en werkgever een dikke voldoende geven, blijft het werkgedoe bestaan. Hoe komt het dat teams steeds opnieuw in dezelfde valkuilen stappen – ook na die gezellige heidag of goedbedoelde training? In deze aflevering duiken we in hoe patronen ontstaan en waarom oude dynamieken zo hardnekkig blijven hangen. Van overprikkeling en automatische piloot tot verborgen groepsprocessen en collectieve blinde vlekken. We bespreken waarom kleine irritaties soms diepere wortels hebben, en hoe je daar als team écht iets aan kunt doen, zonder met de vinger te wijzen.

3. Let's talk, spreken we elkaar aan of niet?

Waarom zeggen we vaak niets als iets ons stoort? En waarom is iets bespreken vaak effectiever dan iemand ‘aanspreken’? In deze aflevering gaat het over grenzen aangeven, irritaties herkennen en het verschil tussen zwijgen en escaleren. Met herkenbare voorbeelden van sportzaal tot kantoor, en praktische tips over hoe je op een gelijkwaardige manier feedback kunt geven zonder dat het ongemakkelijk wordt. Over haaien onder water, koffieautomaat-ontwijkgedrag en waarom het soms beter is om even stil te zijn, maar niet te lang.

Luister hier aflevering 3

Grenzen aangeven?! Hoe dan?

4. Wie is de baas? En is dat terecht?

Het ligt allemaal aan het management. Zit de juiste persoon aan het stuur? Wat verwachten we wel niet van onze leidinggevenden en kun je het ooit goed doen.

 

Over twee weken online!

Volg de podcast

Volg werkgedoe op Spotify om alle afleveringen te luisteren.

Herken je iets, heb je een vraag of heb je ander werkgedoe waar wij aandacht aan kunnen besteden? Alle gedachten en ideeën zijn van harte welkom. Laat het ons hieronder weten of mail naar Tamara@BIND.nl

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen