Collectief drijfveren onderzoek

 

Dit onderzoek is echt anders dan het individuele onderzoek of een team onderzoek. Het is dus geen optelsom van hoe alle medewerkers persoonlijk erin zitten. Het is een onderzoek naar hoe de organisatie beleefd wordt door alle medewerkers (of een aantal afdelingen). De vragen gaan over hoe handelt en denkt de organisatie. Waar geeft de organisatie voorrang aan, waar zit de meeste energie op (en nog interessanter natuurlijk, waar niet, waar is nog wat te winnen).

De uitkomst is een overzicht van welke drijfveren dominant zijn in de cultuur van de organisatie. Daar kan bijvoorbeeld uitkomen dat het resultaten en doelen halen vooraan staat. En het sociale aspect of processen meer achteraan.

Het onderzoek geeft een eerlijke weergave van hoe het er op dit moment voor staat. Wat de kans geeft bepaalde organisatie doelstellingen te toetsen. En vervolgens de vraag te stellen: hoe kunnen we een achterblijvende drijfveer meer naar voren halen. 

Meer over deze methodiek lees je op de website van Spiral Drives.